Don't cry for us, Argentina

Buenos Aires  •
BA. Buenos Aires. De eerste en laatste halte van onze fantastische reis. Wij hebben ervan genoten, jullie hopelijk ook. De laatste 72 uur in Argentinië lieten ons toe tot rust te komen en nog even na te genieten van de wijn, de steak en de tango. Tijdens de eerste twee dagen ontdekten we nog enkele...

On the rocks

El Calafate  •
Voor ons laatste natuurstop bleven we in het Zuidelijke deel van Argentinië. Op de initiële planning stonden de gletsjers van Perito Moreno. Ter plaatse voegden we er nog een tweedaagse uitstap naar El Chaltén aan toe, het zogenaamde ‘Mekka voor bergbeklimmers’ in Argentinië. De gletsjer kan je enke...

El Fin del Mundo

Ushuaia  •
We beëindigen onze doortocht door het Argentijnse binnenland met een dagje Cordoba, waar we 's ochtends aankwamen met de nachtbus vanuit Mendoza. Onder een stralend zonnetje kuierden we rustig door het stadscentrum om wat te winkelen, wat rond te kijken, enkele parkjes te bezoeken en een publiek spe...

Feeling at home

Mendoza  •
Onze laatste volwaardige stop voor het afreizen naar het koude Zuiden is Mendoza. We verblijven er bij Mariana en Luciano, een Argentijns gezin met Mexicaanse roots. Gedurende vier dagen waren we getuige van het dagelijkse leven van een nieuw samengesteld gezin met vier kinderen. Hun ongelooflijke g...

Ruta del Vino

Cafayate  •
De streek rond Cafayate biedt een uniek klimaat voor het telen van kleine, smaakvolle druiven. De combinatie van de hoogte, de droogte, de warme dagen en koude nachten zorgt voor vele, uitgestrekte bodegas of wijngaarden in en rond het dorp. Met de fiets verkenden we deze charmante omgeving langs de...

La Linda

Salta  •
Vanuit Humahuaca keerden we met onze huurwagen terug naar Salta om er te overnachten, alvorens verder af te dalen naar het Zuiden. We kozen ditmaal voor de snelste weg reden via autostrades rond het gebergte. De eentonige rit werd opgevrolijkt door de ‘guilty pleasure’ playlist van onze reisgenote-v...

El Hornocal

Humahuaca  •
Ochtendstond heeft goud in de mond, zo ook in de bergketen ‘Quebrada de Humahuaca’. De eerste uitstap van de dag leidde ons naar ‘las Señoritas’, een vuurrood gebergte dat in de ochtendzon het beste tot zijn recht komt. Gedurende anderhalf uur wandelden we, begeleid door een wilde hond die niet van...

Ruta 9

Purmamarca  •
De nachtbus bracht ons relatief fris in Salta (het ‘klopke’ van de matige nacht zou ‘s avonds nog volgen), een grootstad in het Noord-Westen van Argentinië. We regelden er ons een wagen en startten met het roadtrip-gedeelte van onze reis door het Andes gebergte. ‘La Ruta Nueve’ leidde ons de bergen...

Jesus Hominum Salvator

San Ignacio  •
Na de prachtige watervallen van Iguazu maken we doorsteek naar het Noord-Westen van Argentinië. De totale afstand van zo'n 1500km overbruggen we in 2 dagen per bus. De eerste dag, gisteren, reden we een goede vier uur om in San Ignacio aan te komen. We lasten de tussenstop met overnachting in om het...

La Garganta del Diablo

Iguazú  •
De zon. Eindelijk. Dat dachten we toch. Na het grijze en regenachtige Buenos Aires vlogen we immers naar Puerto Iguazu in het warme Noorden van Argentinië. We landden er echter in een volle regenbui die de hele namiddag en avond zou duren. Tot onze blijdschap was dit een uitzonderlijk fenomeen: vana...

Tango 101

Buenos Aires  •
Na een voormiddag praktische zaken regelen voor onze uittocht uit de hoofdstad verkenden we nog 3 Argentijnse elementen: de Morillo lederwijk, de antiekmarkten van San Telmo en de tango. Het Argentijnse (en bij uitbreiding Zuid Amerikaanse) leder is van hoge kwaliteit en wordt verwerkt tot prachtige...

Kleurtjes en Koning Voetbal in la Boca

Messi, Maradona, Messi, Maradona... veel shirts zonder het oude of nieuwe nummer tien van 'La Seleccíon' kom je buiten de occasionele Tevez of Masherano niet tegen in la Boca. Mijn zoektocht naar een versie van Lucas Biglia, Il Principito, heeft nog geen succes gekend. Voetbal draagt deze verder arm...

Secret Buenos Aires

Buenos Aires  •
Regenachtige vooruitzichten voorspelden niet veel goeds voor onze eerste passage in Buenos Aires. We trokken dan ook met regenjas en een klein hartje de stad in. Stop 1: het historische centrum met het opera gebouw, het presidentiële 'casa rosada', de Obelisk en het op Washington DC gelijkende congr...

We made it (with luggage)!

Na enkele zenuwachtige uren door de bagage staking in Zaventem, tijdens dewelke niemand ons kon vertellen of er al dan niet bagage in het ruim van de vlieger zat, arriveerden we na twee (verder probleemloze) vluchten in de hoofdstad van Argentinië: Buenos Aires! Onze eerste taken bestonden uit het u...