De nachtbus bracht ons relatief fris in Salta (het ‘klopke’ van de matige nacht zou ‘s avonds nog volgen), een grootstad in het Noord-Westen van Argentinië. We regelden er ons een wagen en startten met het roadtrip-gedeelte van onze reis door het Andes gebergte.

‘La Ruta Nueve’ leidde ons de bergen in en via ettelijke haarspeldbochten, waar de Alpen wat van kunnen leren, reden we langs oases met wilde paarden en de uitgedroogde ‘Rio Grande’ naar het meest authentieke dorpje van onze reis: Purmamarca. Vijf uur rijden en (amper) 180 kilometer verder ontdekten we ‘s avonds zo dit zes-straten-tellende dorp en genoten we van lokale gerechten met lama en geitenvlees.

De volgende ochtend verkenden we de omgeving van de ‘Cerro de los 7 colores’ via een stevige ochtendwandeling en genoten we van het uitzicht op verschillende bergen in effectief zeven kleuren!

De roadtrip leidde ons vervolgens langs ‘Ruta 52’ verder de Andes in: een kronkelende route langs het hoogste punt op 4170 meter, met achter elke bocht een nieuw, indrukwekkend uitzicht. Na een goed uur rijden en genieten, kwamen we aan bij de ‘Salinas Grandes’, de grootste zoutvlakte van Argentinië. De toeristische uitbuiting bleef relatief beperkt en voor slechts € 10 reden we zelf, begeleid door een gids in onze wagen, gedurende een klein uur over de zoutvlaktes! Ook hier doen de foto’s eigenlijk onrecht aan de uitstraling van deze omgeving en de helderheid van de turquoise gekleurde oases.

Terug op ‘Ruta 9’ trokken we dieper het gebergte in. Langs Inca ruines in Tilcara en de Steenbokskeerkring trokken we naar Humahuaca, onze huidige verblijfplaats. Hoe verder we het gebergte in trekken, hoe lager de prijzen en hoe groter het gevoel van authenticiteit. Het kleine dorpje biedt een ideale uitvalbasis voor enkele prachtige wandelingen en een uitstap naar het veertienkleurig gebergte!

Wij zijn alvast benieuwd naar morgen terwijl we luisteren naar een Inca-Spaans live bandje in het hostel. Ondertussen genieten we nog na van alle wilde, loslopende lama’s en de ontelbare, gigantische cactusvelden van de streek!