Na de prachtige watervallen van Iguazu maken we doorsteek naar het Noord-Westen van Argentinië. De totale afstand van zo'n 1500km overbruggen we in 2 dagen per bus. De eerste dag, gisteren, reden we een goede vier uur om in San Ignacio aan te komen. We lasten de tussenstop met overnachting in om het tweede Unesco werelderfgoed van onze reis te bezoeken: de 'San Ignacio Mini' nederzetting van de Spaanse jezuīeten uit de 17e eeuw. Deze reductie zou de best bewaarde zijn van een reeks van meer dan 25 nederzettingen in Argentinië.

Een soort oprit toont meteen de grootte aan van deze unieke combintie tussen Christelijke en Zuid-Amerikaanse culturen. Een breed pad langs wat ooit huizen voor meer dan 3 000 lokale 'Guarani' waren leidt naar het centrale plein, waar de kerk en de beslissingsorganen gevestigd waren.

De site voorziet gratis gidsen en door het gebrek aan Engelstalige reisgezellen kregen we een privé rondleiding langs de 'workshops', de vertrekken van de priesters (2 priesters leidden de gehele community), de gewone woningen en de begraafplaats. Het hoogtepunt is de kerk aan het centrale plein, met verschillende keren de 'IHS' inscriptie: 'Jesus Hominum Salvator' of 'Jesus, saviour of men'.

Het was indrukwekkend om te beseffen dat deze nieuwe vorm van samenleving op slechts enkele decennia tot stand kwam en ongeveer twee eeuwen bleef bestaan. Na de onderdrukking van de jezuïeten in thuisland Spanje vielen deze en andere missies in Zuid-Amerika immers snel uit elkaar en werden de reducties verlaten.

We bezochten de ruines 's avonds nogmaals aangezien er dan een licht- en geluidsspektakel plaatsvond. Gedurende 45 minuten werd je doorheen de hele reductie begeleid met een indrukwekkend schouwspel dat het verhaal vertelde van de opkomst van, het leven in en de ondergang van de jezuïeten in Argentinië.

Een meer dan geslaagde tussenstop dus op onze doorreis, al is er buiten deze missiepost niet veel (lees: niets) te beleven in San Ignacio. Getuige hiervan was het lege restaurant waar we nog een (zeer geslaagde) pizza deelden na de lichtshow.

Momenteel vullen we onze tijd met nog enkele praktische zaken, lezen, foto's selecteren en via de travelmap het thuisfront op de hoogte houden. Straks stappen we op de nachtbus die ons in 18 uur naar Salta zal brengen!

Oh ja, nog één hoogtepunt in San Ignacio: de cactussen groeien hier in bomen. Wat een land!